Tentoonstelling - Afgelopen
KoffieStories.
15/10/2021 - 06/03/2022
Met een kopje Zuiden. In het kader van de Cera-Zuidreis.
Heb jij ook een bakje troost nodig om ’s ochtends de dag te beginnen? Ben jij eveneens verslingerd aan dat kopje koffie bij een heerlijk stukje taart? En misschien is koffie wel je uitvlucht om met collega’s even bij te kletsen. Koffie is niet meer weg te denken uit onze Westerse cultuur.
Wij vertellen het intrigerende verhaal van koffie. De koffiestruik groeide al eeuwen in de Afrikaanse hooglanden alvorens het pittige drankje in de loop van de 11de eeuw werd ontdekt (lang was dit een monopolie van Arabië). Uiteindelijk kon koffie ca. 1550 via Italië in Europa ingevoerd worden.
Maar of Nicolaas Rockox en Frans Snijders koffie hebben gedronken, lijkt ons zeer onwaarschijnlijk. Koffie werd in onze contreien voor het eerst geschonken en gedronken in de tweede helft van de 17de eeuw en dan moest je al bevoorrecht zijn om van deze luxueuze verwennerij te kunnen genieten. Hoewel koffie vandaag is ingeburgerd in alle lagen van onze maatschappij, bleef het tot het midden van de 20ste eeuw een duur luxeproduct.
De tentoonstelling die doorgaat in de kelder van het Snijders&Rockoxhuis focust op de boeiende geschiedenis van koffie, het leven van de koffieboeren in het Zuiden en de mooie rol die Cera daarin speelt. De tentoonstelling kadert in Cera Zuidreis.
P.LACE.S.
25/09/2021 - 09/01/2022
De verborgen kant van Antwerpen.
MoMu licht een tip van de sluier over Antwerpse kantgeschiedenis op
De tentoonstelling ‘P.LACE.S – De verborgen kant van Antwerpen’ belicht de belangrijke rol die de stad speelde in de productie en handel van kant. MoMu brengt dit verhaal via een tentoonstellingsparcours dat vijf locaties in de stad met elkaar verbindt.
Met ‘P.LACE.S’ gaat MoMu een unieke conversatie aan tussen historisch textielambacht en hedendaagse mode om onze geschiedenis van een andere, Antwerpse kant te bekijken.
De historische ‘places’ waar de expo in Antwerpen plaatsvindt, hebben een – vaak minder bekende – historische band met kant. In het Museum Plantin-Moretus, met een van de oudste archieven ter wereld over kanthandel, en in het Snijders&Rockoxhuis toont de expo uitzonderlijke kant en hedendaagse mode in historische interieurs.
Deelnemende musea : MoMu, Museum Plantin-Moretus, Museum Maagdenhuis, Sint-Carolus Borromeuskerk, Museum Snijders&Rockoxhuis.
Bent u in het bezit van een combi-ticket P.LACE.S - dat enkel in het MoMu verkrijgbaar is en flinke kortingen geeft op een toegangsticket bij de andere deelnemende loacties - dan bedraagt de prijs voor een ticket Museum Snijders&Rockoxhuis nog slechts €3.
Zo niet, dan koopt u een ticket voor ons museum aan het voor u gangbare tarief.
Credits : Iris van Herpen S/S 2017 in collaboration with Philip Beesley, Model: Elza Matiz, Photo: Sølve Sundsbø / Art + Commerce
BLIND DATE
14/03/2020 - 05/04/2021
Portretten met bikken en blozen.
Portretten uit de renaissance en de barok, wat moeten we met die lang vergeten mensen van eeuwen geleden? Ze staren ons aan, soms met een monkellachje, of negeren ons compleet. Zonder een woord te zeggen. Toch hebben ze ons zo veel te vertellen. Over hun boeiende levens, wie ze waren, of hoopten te zijn. Laat je ogen over de werken dwalen en ontdek hoeveel hints erin verborgen zitten.
De Phoebus Foundation bezit een schat aan zulke portretten, zo veel en divers dat ze samen met het Snijders&Rockoxhuis een tentoonstelling kon samenstellen die het genre van de portretschilderkunst in al zijn facetten belicht: van selfie tot groepsportret. De tentoonstelling vindt plaats op vier locaties in de Antwerpse binnenstad.
In het Snijders&Rockoxhuis is Nicolaas Rockox je gastheer. Zelf liet hij zich meermaals portretteren: als intellectueel, politicus en societyfiguur. In zijn woning ontmoet je talrijke van zijn tijdgenoten, deftige dames, rijke heren, hoogwaardigheidsbekleders, maar ook keukenmeiden en jolige types.
In de Keizerskapel, wat verderop in de straat, gaat het er ingetogener aan toe. Geloven is een serieuze zaak, maar wie zich als stichter laat vereeuwigen wil natuurlijk goed voor de dag komen.
In de Sint-Carolus Borromeuskerk zijn bijzondere kinderportretten te zien. Uit pure dankbaarheid schonken hun ouders aandoenlijke votiefportretten waarop kleuters als minivolwassenen poseren.
In het museum Vleeshuis ten slotte tonen monumentale schilderijen van Frans Snijders dat de vroegmoderne mens niet alleen hield van mode, maar ook van lekker eten.
Naast de portretten vind je in de tentoonstelling ook de accessoires waarmee de mensen poseerden: speeltjes, kammen, juwelen en nog zoveel meer. Dat maakt ze nog tastbaarder.
Ga face to face met mensen die je zelf zou kunnen zijn. Waag je aan een blind date.
Sfeerbeelden
BLIND DATE wordt georganiseerd door de Kanselarij van The Phoebus Foundation en het Snijders&Rockoxhuis.
Partners: Katoen Natie, KBC, INDAVER, Jan De Nul Group, Keizerskapel, Sint-Carolus Borromeuskerk, Museum Vleeshuis en BUVETEX.
Jan Brueghel I (1568-1625).
05/10/2019 - 26/01/2020
Een uitmuntend tekenaar.
In 2019 blikken we in Vlaanderen en in Brussel terug op de cruciale rol die Pieter Bruegel de oude in het kunsthistorische landschap in de 16e eeuw speelde. De 450e verjaardag van zijn overlijden is een goede aanleiding om het werk van Jan Brueghel de oude te herontdekken.
In het Snijders&Rockoxhuis zoomen we in op de tekenkunst van Pieters zoon, Jan Brueghel I (1568-1625), ook de broer van Pieter Brueghel de Jonge. Jan was samen met Peter Paul Rubens een van de meest succesvolle Vlaamse kunstenaars tijdens het eerste kwart van de 17e eeuw. Hij was van alle markten thuis, was een begeesterd schilder van landschappen, zeegezichten, stilleven, historische taferelen, jachtscènes, allegorische en mythologische onderwerpen. Hij geldt als de uitvinder van het bloemstilleven, maar ook de weergave van het landschap heeft onder zijn impuls een belangrijke innovatie ondergaan. Daar zijn de artistieke erfenis van zijn vader en zijn reis naar Italië niet vreemd aan.
Aan de basis van de schilderkunst ligt de tekenkunst, waaraan het talent en de creativiteit van de kunstenaar kunnen worden gemeten . Nog nooit werd er een tentoonstelling uitsluitend gewijd aan de tekenkunst van Jan Brueghel I. Jan Brueghel-vorsers dr. Teréz Gerszi en dr. Louisa Wood Ruby zijn de curatoren van deze belangrijke tentoonstelling, bijgestaan door Bernadett Tóth.
De expositie omvat ongeveer 70 tekeningen en enkele schilderijen. Deze worden in leen gegeven door belangrijke verzamelingen zoals het Louvre, het Rijksmuseum, The British Museum.
©Museum Plantin Moretus/Prentenkabinet, Antwerpen - Unesco Werelderfgoed
©Rijksmuseum, Rijksprentenkabinet, Amsterdam
©British Museum, London 1935, 1214.3
Cokeryen.
29/09/2018 - 13/01/2019
Photo, Film, Food by Tony Le Duc.
De eerste tentoonstelling die in het Snijders&Rockoxhuis georganiseerd zal worden, zoomt in op een culinaire beleving.
Foodfotograaf Tony Le Duc gaat in dialoog met de zeventiende-eeuwse promotors van de goede smaak, van verse marktwaren uit de zee, de stroom en het hinterland, met Frans Snijders en zijn tijdgenoten. Hij slaagt erin om barok een hedendaagse invulling te geven. Tony Le Duc verheft basisvoedsel tot kunst. Een talent waarmee ook barokschilder Frans Snijders begiftigd was. Le Duc laat zich inspireren door barokke voedingstillevens en zorgt met nieuw foto- en videowerk voor een andere kijk op barok.
Le Duc boort nog een andere bron aan en heeft zich een weg gebaand door het populaire kookboek van Antonius Magirus uit 1612. Hij maakt een selectie uit de recepten van toen en presenteert ze aan 18 Antwerpse chefs* om hen een hedendaagse versie van het oude recept te laten maken. Le Duc fotografeert deze nieuwe interpretaties van de gerechten. Hij maakt daarbij gebruik van het zeventiende-eeuwse kleurenpalet, de gelaagdheid en het vergankelijke, de vanitas, maar in een eigenwijze barokke beeldvorming anno 2018.