Tentoonstelling - Afgelopen
Familiereünie in het Snijders&Rockoxhuis.
Langdurige bruikleen
Adriaen en Catharina Rockox bezoeken met hun 13 kinderen hun kleinzoon Nicolaas.
De Antwerpse Sint-Jacobskerk geeft het beroemde Van Hemessen-drieluik in langdurige bruikleen aan het Snijders&Rockoxhuis.
Met de steun van Onroerend Erfgoed Vlaanderen start de stad Antwerpen met de restauratie van de Sint-Jacobskerk. De uitvoering van de werken verloopt in twee grote fasen en neemt een tiental jaar in beslag. Half januari 2019 sluit de kerk het schip en de zijbeuken. Intussen blijven het transept, het koor en de kranskapellen wel open. Dat heeft tot gevolg dat een aantal belangrijke altaren en kunstwerken niet meer voor het publiek toegankelijk zijn, zoals Het laatste oordeel of de Rockox-triptiek van de hand van Jan van Hemessen (Hemiksem, ca. 1500 – 1556/57).
Dit indrukwekkende drieluik zal voor ongeveer vijf jaar te gast zijn in het museum Snijders&Rockoxhuis.
Adriaen Rockox (1460-1540), kamerheer van Keizer Karel, en Catharina van Overhoff (1486-1549), verwant met de heren van Breda en de adellijke familie van Liere, hadden veel aanzien in Antwerpen. Ze woonden in de Keizerstraat waar ze diverse panden in bezit hadden. In 1515 verwierven ze in de Sint-Jacobskerk de Sint-Dymphnakapel, waar zij beiden na hun dood zouden worden bijgezet. Een twintigtal jaar later bestelden ze een drieluik bij Jan van Hemessen. Het middenpaneel stelt het Laatste 0ordeel voor. De zijluiken tonen de echtgenoten Rockox - Van Overhoff met hun dertien kinderen. Catharina is rechts voorgesteld met haar tien dochters en Adriaen is links te zien, in het gezelschap van zijn drie zonen, onder wie Adriaen junior, de vader van onze voormalige burgervader Nicolaas.
Het Gulden Cabinet.
02/02/2013 - 02/06/2017
Koninklijk Museum bij Rockox te gast.
In de Scheldestad Antwerpen heerst er aan het einde van de zestiende en het begin van de zeventiende eeuw een bijzonder gunstig artistiek en economisch klimaat. Daardoor wordt de stad al snel hét productie- en handelscentrum voor luxeartikelen. Veel patriciërs en handelaars bouwen rijke collecties op met eigentijdse en oude kunst. Helaas zijn de meeste van die verzamelingen in de loop der jaren uit elkaar gevallen.
U ontdekt in het Rockoxhuis hoe een Antwerpse kunstverzameling er in de Gouden Eeuw moet hebben uitgezien. De patriciërswoning van burgemeester en mecenas Nicolaas Rockox (1560–1640) heeft een metamorfose ondergaan tot een luxueus kunstkabinet met topstukken uit het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA), dat gesloten is voor verbouwing, en de belangrijkste werken uit het Rockoxhuis. U ziet er prachtige schilderijen van onder meer van der Weyden, Memling, van Eyck, Rubens en van Dyck.
The Sky is the Limit.
25/03/2017 - 02/07/2017
Het landschap in de Nederlanden.
In de loop van de 16e eeuw maakt de schilderkunst een revolutie door. Nieuwe genres, waaronder het landschap, veroveren de kunstmarkt en belanden in de verzamelingen van rijke patriciërs, handelaars en edellieden. Landschappen dienen als achtergrond voor Bijbelse of mythologische taferelen, maar schilders leven zich met het nieuwe genre ook uit om oneindige variaties op stadsgezichten, gebergten, panorama’s, helletaferelen en zeelandschappen te creëren.
Een van de pioniers van het Vlaamse landschap is Joachim Patinir. Pieter Bruegel de oude schildert rond het midden van de 16e eeuw wereldlandschappen. In de 17e eeuw brengt Rubens met zijn liefde voor het platteland, zijn panoramische blik en kleurrijke pallet het landschap opnieuw onder de aandacht.
De tentoonstelling is samengesteld uit bruiklenen van de Gemäldegalerie Alte Meister Dresden, die in het najaar 2016 een belangrijke tentoonstelling aan dit onderwerp wijdt, aangevuld met landschapsschilderijen uit het KMSKA en het Rockoxhuis.
Clara Peeters.
18/06/2016 - 02/10/2016
Aan tafel!
In de schoot van Het Gulden Cabinet organiseren het Rockoxhuis en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) enkele kleinschalige tentoonstellingen. Clara Peeters. Aan tafel! is de zesde in de rij..
Clara Peeters was een buitenbeentje, een van de weinige vrouwelijke kunstschilders en bovendien een van de pioniers in de ontwikkeling van het stilleven als genre in de vroege zeventiende eeuw.
Over haar leven tasten we in het duister. Ze werkte in Antwerpen gedurende het eerste kwart van de zeventiende eeuw. Slechts een 40-tal schilderijen zijn aan haar toegeschreven. Haar stillevens – banketjes, visschotels en bloemtuilen – zijn een lust voor het oog. Maar wat is de diepere betekenis van die stillevens? Welke waarde had Chinees porselein voor een burger uit 1610? Waarom combineerde ze een artisjok met andere lekkernijen en exquise voorwerpen? Met deze tentoonstelling proberen we een antwoord te formuleren op deze en andere vragen die het soms enigmatische werk van Clara Peeters oproept.
Deze tentoonstelling is een samenwerking met het Museo del Prado in Madrid.
In het najaar reist de expo naar het Prado.
Power Flower.
28/11/2015 - 28/03/2016
Bloemstillevens in de Nederlanden.
In de schoot van Het Gulden Cabinet organiseren het Rockoxhuis en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) enkele kleinschalige tentoonstellingen. Power Flower, Bloemstillevens in de Nederlanden is de vijfde in de rij.
Van oudsher wordt de kunst in Vlaanderen, Brabant en Holland gekenmerkt door een scherpe natuurobservatie en een streven naar natuurlijkheid. Toch fleurden planten en bloemen tot in de zestiende eeuw alleen maar de randen van heiligenvoorstellingen in getijdenboeken op.
Door de groeiende interesse voor botanica en de ontluikende liefde voor de natuur gingen kunstenaars rond 1600 bloemen behandelen als een zelfstandig motief.
In die tijd en nog lang daarna raakten schilders helemaal in de ban van de ‘Power Flower’. Jan Brueghel, Jan Davidz De Heem, Osias Beert, Daniël Seghers, Rachel Ruysch en vele anderen pronken op deze tentoonstelling met hun mooiste ruikers.