KAMER 2 De Cleyn Salette – Buitenburgemeester
Nicolaas Rockox, burgemeester van Antwerpen en kunstliefhebber in alle betekenissen van het woord, woonde met zijn vrouw Adriana Perez in dit stadspaleis sinds 1603. Rockox was toen buitenburgemeester en in die functie vertegenwoordigde hij de stad bij de hogere overheden en was hij hoofd van de militie en de schuttersgilden. Nicolaas ontving hier vele gasten. Hij had relaties in binnen- en buitenland, in zijn politieke entourage, maar ook in de religieuze wereld. Hij heeft meer dan vijftig jaar het sociale en culturele leven van de stad Antwerpen beheerst.
Thomas Willeboirts Bosschaert
(Bergen op Zoom, 1613/14 – Antwerpen, 1654)
- Nicolaas Rockox
- Olieverf op paneel, 1641
- Antwerpen, Maagdenhuismuseum, inv. 139
Bosschaert is beïnvloed door Anthony van Dyck. De aalmoezeniers van de Antwerpse kathedraal hadden na Rockox’ dood een epitaaf laten oprichten om de herinnering aan Rockox als weldoener van de armen in ere te houden. Voor dat monument was Van Dyck aangezocht maar door zijn vroegtijdig overlijden heeft Willeboirts Bosschaert het portret van Rockox geschilderd. Hij heeft zich geïnspireerd op het portret dat Van Dyck van Rockox had gemaakt in 1621 (Sint-Petersburg, Hermitage). Hoewel het portret teruggaat op een eerdere afbeelding waar Rockox 60 jaar is, oogt hij veel jonger. De portretten in de 17e eeuw zijn doorgaans geïdealiseerd.
Peter Paul Rubens
(Siegen, 1577 – Antwerpen, 1640)
- Portretten van de aartshertogen Albrecht en Isabella
- Olieverf op paneel, 1615
- Stansstad, Frey-Näplin Stiftung
Peter Paul Rubens was de belangrijkste barokkunstenaar uit Noord-Europa. Hij is hofschilder geweest. Bepalend voor zijn loopbaan was zijn verblijf in Italië van 1600 tot 1608. Albrecht, zoon van de Oostenrijkse keizer Maximiliaan II, huwde met zijn nicht Isabella, dochter van de Spaanse koning Filips II. In een laatste poging om de Nederlanden onder Spaanse invloed te houden, schonk Filips de Nederlanden aan beide aartshertogen. De Noordelijke Nederlanden erkenden de Spaanse troon niet, zodat de aartshertogen in de praktijk alleen over de Zuidelijke Nederlanden regeerden. De aartshertogen waren kunstminnend, stimuleerden de economie en zorgden voor verzoening na de godsdienstperikelen in de 16e eeuw.